top of page
  • תמונת הסופר/תAdmin

מהי שיטת הטיפול ׳החוויה הסומטית׳? למה דווקא עם סוסים? וכיצד הם משתלבים בתהליכי שיקום מטראומה?


המאמר נכתב ע״י: אביבית מלכה בן-גאון

פסיכותרפיסטית בסיוע סוסים ובעלת מרכז Gallop לפסיכותרפיה בסיוע סוסים.

**המידע אודות ״החוויה הסומטית״ באדיבות ITI ישראל (מרכז הטראומה הבינלאומי)**

—————————————-—


הגוף זוכר…

״החוויה הסומטית״ היא שיטת טיפול וריפוי טבעית, שפותחה בארצות הברית על ידי ד"ר פיטר לוין וארגונו

‏.SETI – The Somatic Experiencing Trauma Institute


שיטת ®SE מאפשרת לאדם להתגבר על תסמיני טראומות יומיומיות (תאונות דרכים, טיפולים רפואיים, ניתוח, כאב כרוני, שכול וטראומות הקשורות ללידה), כמו גם על תסמיני טראומות יוצאות דופן (אסונות טבע, קרב, מלחמה, טרור, רצח עם, אונס ותקיפה).

החוויה הסומטית (סומטי=גופני) היא שיטת טיפול עדינה ומלאת חמלה המסייעת להחזרת האיזון הפנימי הפיזיולוגי ולחיזוקהחוסן הנפשי כנגד מצבי לחץ. ®SE מגנה על המטופלים מפני שחיקה וניתן לשלבה יחד עם שיטות טיפול אחרות, כשהמוקדלהתייחסות בריפוי סימני הטראומה בטיפול, הוא הגוף שזוכר אותה (את הטראומה) והסימפטומים הגופניים הממשיים שלתופעות הפוסט-טראומה (חרדה, אי שקט, זעם, קיפאון וכדומה).


שיטת ®SE יעילה במיוחד בטיפול בתסמיני הפוסט-טראומה הגופניים והרגשיים גם ללא חזרה לסיפור הרקע לאירועהטראומטי וגם לאחר שחלפו שנים מהאירוע.

גישת ®SE מלמדת כי טראומה אינה נגרמת מהאירוע עצמו, כי אם מתפתחת כתוצאה מכישלון של הגוף, מערכת העצבים והנפש, לעבד אירועים קשים בצורה יעילה.

ד"ר פיטר לוין זיהה מה מונע את תהליך ההתאוששות מאיום בקרב בני אדם ובהסתמך על מנגנוני הישרדות תלויי-גוף (מנגנוני ההגנה לחימה, בריחה וקויפאון), פיתח כלים המחזירים את יכולתו הטבעית של הגוף להתאושש מחוויות מכריעות ולשקם את המנגנונים הטבעיים של ויסות עצמי וחברתי.

שיטת ®SE מאפשרת את שחרור אנרגיית ההישרדות (הורמוני דחק- אדרנלין וקורטיזול) שנשארה אצורה בגוף ואת השלמת התגובות המוטוריות של הגנה עצמית – שהנם גורמי היסוד להיווצרות תסמינים של טראומה. השיטה מאפשרת להעריך היכן 'תקוע' האדם: בתגובת לחימה, בריחה או קיפאון, ומציעה מבחר של כלים קליניים לטיפול במצבים פיזיולוגיים אלו.


שיטת ‏®SE מאפשרת הכלה של תחושות ורגשות גופניים קשים, ללא צורך מצד האדם שחווה טראומה לחזור ולחוות מחדש את האירוע הטראומטי ובדרך איטית ותומכת, היא מאפשרת לאדם לשחזר את תגובות הלחימה, בריחה או קיפאון הטבעיים לו. בדרך זו, האדם שמשלים את חוויית ההישרדות ופורק ומשחרר את הורמוני הדחק מגופו, חווה רוגע ותחושות מעצימות שלבטחון וכח, המובילים לרצון וליכולת פעילה לחוות את מתנת החיים מחדש.


למה דווקא עם סוסים?

ההסבר לכך הוא ארוך ומרתק.

נתחיל מכך שלסוסים יש משמעות עבורנו בני האדם וכי סוס, הוא תמיד יותר מסוס! הוא סמל לעצמה, חופש, אצילות ושחרור.


במיתולוגיות השונות, הסוס מהווה גשר בין עולמות ויצור שמסמל תנועה ושינוי ובתרבות האנושית, הסוס הוא מיתוס מהלך (או דוהר) על ארבע. אנו בני האדם חווים את הנוכחות המיתית של הסוס בתת-המודע שלנו, זו אחת הסיבות המרכזיות לכך שכשרובנו נמצאים בקרבת סוסים, אנו מרגישים נוכחות אנרגטית אדירה, כשנוכחות זו מעוררת אינספור תחושות גופניות (סומטיות) חזקות.


כשאנו באים במגע עם סוסים, בגובה העיניים ולא על גבם, אנחנו חווים פליאה והשתאות.

עבור רובנו, מדובר בחיה עטופת מסתורין. ברגע שהסוס מתקרב אלינו, עם כל העוצמה והעדינות שלו גם יחד, אנחנו נדרכים ומתעוררים.. ויותר מכל - אנחנו מרגישים..!


הפסיכואנליטיקאי "קרל יונג" טווה את המושג ״ארכיטיפ״ – סמלים ששייכים ללא מודע הקולקטיבי של כלל בני האנוש. ישנם הרבה ארכיטיפים ידועים – הצל, הפרסונה, אנימה ואנימוס ועוד, כשלסוס שמור מקום מכובד כארכיטיפ עצמתי במיוחד, שמתקשר לדחפים ראשוניים, משולחי רסן ומלאי תשוקה.

הסוסים מסמלים רגש סתור ומתפרע, זו הסיבה שהם מסוגלים לגרום לנו להתחבר מחדש לרגשות העמוקים ביותר שלנו. כשאנחנו פוגשים בסוס, אנחנו מרגישים את הכוחות החזקים שקיימים בתוכנו, אנחנו משתוקקים להרגיש את הכוחות הללו, ועורגים לקיום שלהם בחיים שלנו.


סוסים הם חזקים, אך הרגישות שלהם חשובה הרבה יותר..

כשאנחנו מתבוננים בסוס, אנחנו רואים חיה גדולה ועוצמתית ("כוח סוס"), אבל האמת היא, שסוסים הם עדינים. כבני אדם גם אנחנו נוטים לייצג תדמית של חוזק, מסוגלות ואחריות אינסופית. אבל לעתים, יש לנו נטייה לפספס את ההזדמנות לאותנטיות אמיתית ואת החיבור לתחושות ולרגשות האמתיים שבנו, לעולם ולאנשים שבתוכו.


בשל המנטליות הבסיסית שלהם כנטרפים, סוסים מרגישים הכל.

לרגשות שלנו יש תדרים, והסוסים קולטים אותם באופן בלתי אמצעי. אנחנו יכולים לשקר לעצמנו, אך זה לא כל כך קל לשקר לסוס, למעשה, זה בלתי אפשרי.

לסוסים יש עניין עצום באותנטיות ובאמת שלנו, המסכות שלנו לא מעניינות אותם. ככל שנבלה עמם זמן משמעותי, הם ילמדואותנו לשתף ולתקשר.

סוסים הם מחוללים טיפוליים מטבעם.

בסביבה טיפולית מבוקרת, סוסים מאפשרים למטופלים לבוא במגע עם הרגשות החבויים והתחושות הכנות ביותר שבגוף שלהם, לעבוד איתם ולשלוט בהם. זה קורה הן ברובד המודע והן ברובד הלא-מודע וזהו מקור נפלא לחופש וליצירת המציאות שאנו רוצים שתהיה לנו.

מה משלב בין סוסים לחוויה הסומטית?

כהתחלה נסביר כי כל יצור חי בעל דופק מונע על חשמל, מערכת החשמל של הגוף היא שיוצרת שדה אלקטרומגנטי סביב הגוף המוליך, כך גם בני האדם וסוסים. הפולסים החשמליים פולטים מגופנו גלים אלקטרומגנטיים המשתנים בתדירותם ובעוצמתם בהתאם לסיטואציה וכך גם אצל הסוסים. מכיוון שליבו של הסוס גדול פי 5 או 6 מגודלו של לב אדם, כך קוטר השדה האלקטרומגנטי שלו גדול פי 5 או 6 משל האדם.


סוסים הנם יצורים רגועים מטבעם (כל עוד סביבתם בטוחה) החיים כאן ועכשיו בקיימות מיטבית (מיינדפולנס) וכשרוב הזמן מערכת העצבים שלהם מווסתת ויוצרת שדות אלקטרומגנטיים בעלי גלים חיוביים ומאוזנים. כשאדם נכנס למרחב אלקטרומגנטי של סוס, שני השדות האלקטרומגנטיים נפגשים ומתחילים להשפיע האחד על השני, כשגל השדה הגדול יותר (של הסוס) הוא זה שבכוחו לווסת ולאזן בהתאם אליו את גל השדה הקטן יותר (של האדם). עובדה זו גורמת לכך שגם אם האדם חווה עוררות יתר של מערכת ההגנה (כגון חרדה, זעם, רצון לברוח, חוסר נוחות וכו׳), כל עוד הסוס רגוע ונינוח וזמן השהות עמו מתארך, כך מערכת העצבים של האדם תווּסת מהר יותר, על אחת כמה וכמה כשיישנם מספר גדול יותר של סוסים באזור.

כל זאת מתרחש עוד לפני שהתחלנו בכלל בהתערבויות טיפוליות נוספות.

הוויסות המשותף בין הסוסים לאדם מאפשר לאדם מרחב עבודה מווסת ורגוע יותר לתהליכים הטיפוליים ומאפשר נקודת פתיחה מבוקרת ובטוחה יותר ביציאה למסע החלמה.

הן סוסים והן בני האדם הם יונקים, יצורים חברתיים הזקוקים ונשענים על ׳מעורבות חברתית׳ ולהם יש מערכת עצבים זהה הנשענת במצבי דחק על מנגנוני ההגנה שלה. ההבדל העיקרי בין בני אדם לסוסים הוא יכולת החשיבה האנליטית ויצירת ה"סיפור", יכולת השיפוט והביקורת העצמית והחברתית שיש לאדם ושהסוס לא ניחן בהם, כמו גם יכולתו של הסוס לפרוק את הורמוני הדחק מהגוף מהר יותר בסיוע וויסות חברתי משותף כחיה עדרית ללא כל קשר לסיפור והשלכותיו, כשלאדם יש קושי לעשות זאת מתוקף היותו יצור חשדן, שקול, חושב ומנתח.

בשילוב האדם בסביבתם של עדר סוסי חופש האדם מקבל חלופה "נקיה מאג'נדות" וסיפורים למעורבות חברתית אנושית, וזוכה במעורבות חברתית שונה תומכת ומווסתת, שאינה מושתתת על מילים, הסברים, פרשנויות ושיפוט, אלא על תחושות גוף, שפת גוף וקיימות מלאה משותפת ב'כאן ועכשיו' – סביבה שהנה סומטית (גופנית) מלאה מטבעה, המלמדת את האדם לעשות את הקשה מכל – להתחבר לגוף על שלל תחושותיו ללא ניסיון הסבר הגיוני ולאפשר לגופו לווסת את עצמו כפי שהוא יודע לעשות באופן טבעי.



לאחר שהבנו את כוחו של הסוס למול האדם כסימבול קולקטיבי בעל משמעות והשפעה עצומה על בני האדם, וכשהבנו את כוחם של השדות האלקטרומגנטיים העוצמתיים הפועלים על גופנו, ניתן להבין כי הסוסים משפיעים באופן ישיר על גופנו ורוחנו כשהם פותחים בפנינו ערוץ תקשורת ישיר עם מערכת העצבים, התחושות והרגשות שלנו – מה שמאפשר כניסה לעבודה עם טכניקות החוויה הסומטית באופן נקי וממוקד יותר.

הסוסים ב-Gallop הם שותפים למסע.

הם יצורים כנים, רגישים ומכילים שמפגישים את המטופלים עם עצמם כשהם משוחררים מתנאים, מציפיות ומשיפוטיות.

הסוסים מבחינים בשריון שלנו, מסירים אותו במהירות ומפגישים אותנו עם פגיעות פיזית ורגשית כאחד.

פגיעות זו - היא המפתח לבניית האיזון המחודש והחוסן שבנו!



לסיכום –

שילוב הטיפול בשיטת 'החוויה הסומטית' בסיועם ובליווים של סוסי חופש הינו השילוב האולטימטיבי ליצירת קשר עם גופנו במסע ההחלמה מטראומה.


**הטיפול בסיוע סוסים במרכז Gallop הינו מהקרקע בלבד, כשהאדם והסוס בגובה העיניים, שווים בנוכחותם, בבחירתם ובקיומם והוא אינו מערב רכיבה**




102 צפיות0 תגובות

פוסטים אחרונים

הצג הכול
bottom of page